ثبت نام روزهای علوم انسانی – 21 آبان 1403
جزئیات رویداد:
متن معرفی کارگاه های پیشنهادی این هفته را میتوانید در ادامه مطالعه کنید:
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
گفت و شنود با طعم علوم انسانی
ارائه: سرکارخانم لیلا تنها

گفت و گو ترکیب عطفى به معناى صحبت، بحث، سخن، محاوره و مکالمه است . این واژه که اغلب در نوشتارهاى امروزى، بدون واو و متصل به یکدیگر نوشته مىشود غلط مشهور است؛ چه این که کتب لغت معتبر، آن را به صورت ترکیب عطفى گفت و گو ثبت نمودهاند.
این واژه در ادبیات سابق، بیشتر به صورت گفت و شنود نوشته یا بیان مىشد. به نظر مىرسد واژه گفت و شنود گویاتر و روشنتر از واژه گفت و گو باشد؛ زیرا نشاندهنده این معناست که طرفین گفتمان، مکالمه دو جانبه داشته، هم سخن مىگویند و هم به سخن فرد مقابل گوش مىدهند . و محصول این فرآیند همدلی, درک متقابل، ایجاد بستری امن و محترم برای بالندگی در فضای هماندیشی است. در این راستا و برای رسیدن به این مهم برداشتن گامهای کوچکی که در آن این نوع ارتباط را مشق کنیم و با گفت و گو، گفت و گو را بیاموزیم بسیار سازنده و تاثیرگذار است.
در این راستا بر آنیم تا در ادامه حلقههای گفتگو که از طبیعتگردیهای تابستانه آغاز شد باز هم زمانی را در کنار هم به گفتن و نیوشیدن بپردازیم.
اگر دلتان میخواهد در هیاهوی قدمها و جاروهای این دنیای پرهیاهو صدای خود را بشنوید و لحظهای در میان کسانی که شما را از جان و دل گوش میدهند نفس بکشید به این حلقه بپیوندید.
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
آیا واقعا میمونها انسان شدند؟
ارائه: جناب آقای حمیدرضا بدر – پژوهشگر فلسفه تحلیلی و علوم شناختی

نظریه تکامل یک نظریه در حوزه علوم طبیعی است که سابقه آن به یونان باستان باز میگردد. داروین در کتاب منشا انواع یا اصل انواع خود از این نظریه صورتبندی علمی و مبتنی بر شواهد تجربی انجام داد که بسیار مورد توجه واقع شد. بر اساس این نظریه انسان چیزی جز میمون برهنه نیست و درطی فرایند طولانی انواع موجودات مختلف به یکدیگر تبدیل شدهاند و میمون در فرایند تکامل به انسان تبدیل شده است این نظریه بخصوص مورد توجه ماتریالیستها قرار گرفت.
در این جلسه قرار است به این سوالات پرداخته شود که داروین که بود؟ دیدگاه او چیست؟ آیا دیدگاه و نظریهای که به نام او شهرت یافته توسط دیگر دانشمندان به اثبات رسیده است؟ دیدگاه متفکران و فلاسفه درباره این نظریه چیست؟ آیا نظریه داروین تهدیدی برای باور به خدا محسوب میشود؟ آیا این دیدگاه منطبق با کتاب مقدس ادیان است یا در تعارض با آموزههای کتاب مقدس محسوب است؟ چه نقدهایی بر این نظریه وارد است؟
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
فتحِ لانه

در ساعت ۱۱ پیش از ظهر، گروهی از تظاهرکنندگان وارد محوطه سفارت شدهاند و به طرف درب ورودی طبقه پایین دفترخانه پیشروی کردند. تمای پرسنل در طبقه بالا هستند، تفنگداران دریایی در طبقه پایین برای متفرق ساختن تظاهرکنندگان از گاز اشکآور استفاده میکنند. (مجموعه اسناد لانه جاسوسی، جلد ۱، ص ۴۷۲) همه ما آخر قصه را شنیدهایم. اینگونه بود که عدهای از دانشجویان، بعد از تظاهرات 13 آبان از آن دیوارها بالا رفتند و در سفارت را برای همگان باز کردند. با این حال هنوز هم هستند کسانی که داخل «سفارت اسبق آمریکا» را ندیدهاند. سفارت آمریکا در منطقه مرکزی تهران واقع شده است. جایی که الان تقاطع خیابان طالقانی و مفتح است اما در زمان تسخیر نام این دو خیابان تختجمشید و دروازه دولت بود. این هفته قرار است با هم به آنجا برویم و جزئیات ماجرا را با هم ببینیم و بشنویم.
به نکات زیر توجه کنید:
1. رفت و آمد بر عهده مدرسه میباشد،
2. حتما برای شرکت در اردو رضایت نامه والدین همراه داشته باشید.
3. ظرفیت : 18نفر
4. هزینه: 150 هزار تومان
4. مکان: لانه جاسوسی (سفارت آمریکا)، خیابان طالقانی
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
اومدیم ابروشو درست کنیم، زدیم چشمشو کور کردیم: تله کمالگرایی
ارائه: سرکار خانم فاطمه فتاحی – دکتری روانشناسی سلامت

وقتشه که با هم بشینیم و دقیق به این مسئله کمالگرایی، تعریفش و پیامدهاش نگاه کنیم. یه ارزیابی مجدد لازمه تا به جای اینکه عقب نگهمون داره و دنیامون رو پر از اضطراب کنه، انگیزه حرکت رو به جلو باشه.
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
هم فال و هم تماشا! (جلسه سوم)
ارائه: سرکار خانم آرمند – کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

آیا سینما میتواند در هویت ما نفوذ و آن را تغییر دهد؟
با سینما میتوان فرهنگ و تمدن یک ملت را به سمت خواسته های خود متمایل کرد؟
آیا سینما میتواند بطور ناخود آگاه در ضمیر مخاطب اثر گذارباشد؟
به وسیله سینما میتوان خوب را بد و یا بد را خوب جلوه داد؟
ابزار سینما برای اثرگذاری چیست؟
چه کنیم که هم از یک فیلم خوشساخت لذت ببریم هم اثرات نامطلوب فرهنگی آن را خنثی کنیم؟
اینها سوالاتی است که قراره در این کارگاه نقد فیلم بهش پاسخ بدیم، یک فیلم خوش ساخت و اکشن رو درکنار هم ببینیم و لذت ببریم و در عین حال با تسلط بر ابزارهای سینمایی قدمی برای مخاطب فعال بودن برداریم.
پس اگر به دنیای فیلم و سینما علاقهمندید و میخواهید نگاهی عمیقتر و حرفهایتر به فیلمهای مختلف داشته باشید، این کارگاه رو از دست ندید.
این کارگاه در سه جلسه برگزار میشود و برای فهم کامل و بهرهمندی تمام از مطالب، شرکت در هر سه جلسه ضروری است.
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
پیش از پرسه!
ارائه: سرکار خانم زهراعدالتفر و سرکار خانم هدی حیدرزاده

قابل توجه دانش دانش آموزان عزیز پایه یازدهم ,
همانطور که تابحال متوجه شدهاید، در روزهای آتی قرار است طی یک سفر هیجانانگیز و جذاب پژوهشی به یکی از شهرهای ایران عزیز، مطالعات و دانستههای خود را در یک بستر واقعی مطالعاتی از جنس میدان شهر به محک آزمایش بگذاریم. این بار نوبت به کشف مساله در یک میدان واقعی رسیدهاست! سفر خواهیم کرد، خواهیم دید و خواهیم پرسید برای اینکه بدانیم!
پیش از قدم گذاشتن در این میدان، میخواهیم ملزومات و ابزار مورد نیاز برای مسالهورزی را به دست بیاوریم و در باره این صحبت کنیم که چطور قرار است این کار را انجام بدهیم؟
برای استفاده از این فرصت پژوهشی و درک کامل آن کارگاهی را ترتیب دادهایم تا یک بار همه چیز را با هم مرور کنیم و با آمادگی کامل آن را شروع کنیم. فلذا فقط عزیزانی که برای شرکت در این اردو انتخاب شدهاند، این کارگاه را ثبت نام کنند.
– اهالی راستا –
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××